3/4/5 december - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Ingrid Damen - WaarBenJij.nu 3/4/5 december - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Ingrid Damen - WaarBenJij.nu

3/4/5 december

Door: ingrid

Blijf op de hoogte en volg Ingrid

06 December 2014 | Oeganda, Kampala

3/4/5 december

Elke morgen als ik wakker wordt geniet ik van de prachtige uitzicht. De mistbanken tussen de bergen geven elke minuut een ander gezicht. Wauw...wat een rust. De rust gaat snel voorbij en na het ontbijt naar de kids op school. We starten met een lied geven de 'klap' door, begroeten elkaar op verschillende wijze, wat erg veel fun met zich meebrengt. Maken zo snel mogelijk groepjes van twee, drie, vier en vijf en spelen we met schommel een rekenspel waarbij we later een jagers (Brian en Tor) aan toevoegen en de beer is dan los. Wat een pret. Marien vertelt een verhaal waarbij de kinderen het bos zijn. Door het bos waait een wind en dan worden 5 kinderen verkleed. Het bos wordt ter plekke een grote choas, want de verkleedkleren brengen hilariteit. Alle kids op een kluitje, iedereen wil verkleed worden. Uiteindelijk staat het bos er weer. 2 verkleedkinderen lopen door het bos en zij verdwalen. De prins, prinses en leider gaan zoeken en de bomen wijzen hun de weg. Als ze gevonden worden zijn we allen blij en dansen we. We splitsen de groepen op en ik ga met de baby/midclass buiten observeren wat we zien, wijzen met allen alles aan en daarna mogen de kids het landschap tekenen. Ik ga de 2 gebreide poppen halen die ik gekregen heb van een mevrouw uit het verzorgingstehuis van mijn werk. Om toerbeurt mogen ze ze vasthouden. Big smiles als kado. Heb ook een zak met plastic dieren bij and I show them. De meeste dieren kennen ze niet. Andere groepen mogen ook tekenen wat zij allemaal zien op Amasiko. Later worden deze tekeningen gebruikt om wegwijzers te maken op Amasiko. Op houten borden mogen zij de wegwijzers schilderen die her en der op Amasiko geplaatst worden. Ondertussen heeft Marien bedacht om een leuke speelse zitkuil te maken voor de kids. Wilfried en Marien gaan ermee aan de slag en krijgen hulp van 2 werknemers. Op vrijdag is het zo goed als klaar. Ook Brian en Tor zijn druk bezig voor een groot levend bordspel boven op de heuvel. Groep P3 helpt hen mee met verven op woensdag en als we donderdagochtend naar school lopen zijn zij alweer enthousiast aan het verven. Zomaar uit zich zelf. Ook zijn kinderen aan het spelen aan de mini wip om een balans te krijgen met stenen. Dit hebben we op woensdag geintroduceerd met flessen water, stenen enz. Ook in de klas doen we met houten platen en blokken dit. Hier komt het rekenen weer om de hoek kijken. Donderdag sluiten Brian en Tor de dag af met het levend bordspel voor de grotere kinderen met allerlei vragen over rekenen, taal, biologie enz...we doen nog meer werken in groepen en they all enjoy it. Te veel om alles te benoemen. In de middag break krijgen de kids en wij posho met bonen met diverse groenten uit de tuin. Ik vind posho niet lekker. Ik smeer tijdens het ontbijt boterhammen om mee te nemen. Op het einde van de dag krijgen we van diverse kinderen een zakje eieren als dank. De volgende ochtend genieten we van een heerlijke omelet. Voor aanvang en in de pauze speel ik met de kids met de tennisballen of lees ik een verhaal voor en laat de plaatjes zien. De kinderen 'eten' me bijna op. Ik vraag de leerkrachten of ze dit ook doen, waarop ze me vragend aankijken. ' Ken je deze boekjes?' ehh nee? Ik vertel dat ik deze Engelse boekjes 2 jaar geleden hier achtergelaten heb. De boekjes zien er nig erg mooi uit, het bewijs dat ze niet gebruikt worden. Ik vertel tijdens de evaluatie - die we elke dag hebben van half vijf tot zes uur- dat ik niet blij hiermee ben en ook hoe in de opslagruimte een rotzooi is. Alles ligt door elkaar, is vies en vele muizenkeutels liggen in de boxen waarin de spullen bewaard worden. Ik probeer een beetje orde te scheppen maar heb er eigenlijk niet veel tijd voor. Ik laat dit duidelijk merken aan de leerkrachten en vrijdag krijg een een half uur de tijd om een korte uitleg te geven van sommige materialen en hoe zij het kunnen gebruiken in het Oegandeese curriculum. We spreken af dat de leerkrachten elke week minimaal 1a2x 15 minuten bij elkaar gaan zitten, waarbij ze gaan uitwisselen hoe, welke materialen wat/waar kunnen gebruiken, wat is er kapot, welke materialen hebben we nodig zoals papier, verf e.d., welk kind heeft extra aandacht nodig...enz...Frank gaat dit leiden en ik ga hem via email ondersteunen. Ook in het klaslokaal is het vuil. De leerkrachten geven aan dat ze leerkracht zijn en geen huishoudster! waarop ik vertel hoe het in Nederland werkt. Een leerkracht heeft een voorbeeld functie. Ik wil graag zien dat ook de ouders hierin meehelpen en stel voor om in de laatste week van ieder trimester alles schoon te maken samen met de ouders. Dit gaat besproken worden in oudervergadering met nog diverse andere voorstellen.
Donderdag avond hebben we een vergadering met de bestuursleden en mijzelf namens LCP.
Vrijdagochtend presenteren de kids diverse activiteiten die we gedaan hebben afgelopen week en betrekken hun hierin. Dit wordt enthousiast ontvangen. Daarna krijgen alle leerkrachten een certificaat en maken we verder kennis met de ouders. We nemen een lunch en neem met een brok in mijn keel afscheid van iedereen en speciaal van de kids. Om kwart voor drie vertrekken we richting Kampala waar we tegen half twaalf aankomen.

  • 07 December 2014 - 09:47

    Ingrid:

    Wat kan je toch veel betekenen in een week. Hopelijk wordt het dit keer ook langer vastgehouden daar. Goede plannen gemaakt, Ingrid!! Jammer dat de dagen zo snel voorbij zijn gegaan zeker.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ingrid

Actief sinds 26 Aug. 2012
Verslag gelezen: 484
Totaal aantal bezoekers 25427

Voorgaande reizen:

26 November 2014 - 07 December 2014

Oeganda 2014

30 September 2012 - 29 December 2012

2012 Oeganda

Landen bezocht: